Onze oudste heeft voor zijn 6e verjaardag een GBA SP gekregen, mede omdat zijn oude GB (classic) versleten is. Hier speelt zijn 3 jarig broertje nu op, maar die speelt ook wel eens met de GBA als hij de kans krijgt. Kortom kinderen hebben er al vanaf 3 jaar plezier van, echter zijn ze er niet allemaal even voorzichtig mee. Het blijft natuurlijk kwetsbaar speelgoed en ze moeten daar wel mee om kunnen gaan. Ons derde (en laatste) kind van 1 jaar moet hem dan ook niet in zijn handen krijgen…
Het voordeel van de GBA-SP is de accu en de ingebouwde verlichting. Dit kan je voor een gewone GBA ook wel kopen, maar dat komt er dan wel weer extra bij. Een ander voordeel is dat je hem kan dichtklappen zodat het scherm beter beschermd is als je hem opbergt.
Nog even over GBA spellen…
Er zijn veel spellen geschikt voor jonge kinderen. Schietspellen vind ik zelf altijd minder geschikt, hoewel een spel als Lucky Luck niet verkeerd is. Ook adventures zijn niet zo geschikt voor jonge kinderen, omdat je hier vaak veel bij moet lezen. Zo is Harry Potter een heel mooi spel, maar dan moet het kind wel behoorlijk goed kunnen lezen. Sport en racespellen zijn ook vaak geschik voor jonge kinderen, alleen zijn ze hier wel snel op uitgekeken (verveelt snel). Onze kinderen beleven de meeste plezier aan spellen als Mario (bijv. Wario Land 4), Rayman, maar ook eenvoudige spelletjes als Pitfall en de meeste Disney games.
Tip: een flashkaart is een prima optie om diverse spellen uit te proberen. Als het spel bevalt koop je gewoon het origineel en zet je weer een ander spel op de flashkaart om te proberen. Zo hebben wij al vele miskopen voorkomen…
Meneer Aart schreef:
>
> Beste mensen,
>
> Ik denk er over om een Gameboy advanced voor mijn zoontje
> zijn 6e verjaardag te geven alleen weet ik niet of dit wel
> zo'n goed idee is?
> Wie weet of er spelletjes zijn die je vanaf 6 jaar goed kan
> spelen?
> Laat het me gauw weten want hij is maandag jarig.
>
> Alvast bedankt,
> Aart